Răspunsuri la întrebări (159)

marica paula:

Chiar astazi, 7 aprilie 2010, mi s-a pus diagnosticul de gusa hipertiroidizata si am pornit in cautare de informatii, fiind o afectiune necunoscuta mie. Am 33 de ani ,1.53m, 41 kg, mama unui baietel de 8 ani si am ajuns la medicul de familie care, ulterior, m-a indrumat catre medicul endocrinolog din cauza faptului ca am slabit foarte mult intr-un timp relativ scurt (nu demult aveam 49 de kg, deci 8 kg pierdute in ultimul timp, nu stiu cat,am observat mai ales la haine) desi mananc la fel, iar in mediul meu de viata familiala si sociala nu s-a produs nicio schimbare generatoare de stress.
Intrebarea mea de abia acum urmeaza, caci medicul endocrinolog, in urma palparii gatului meu, mi-a prescris THYROZOL 5MG 3XZI, METROPROL 1/2 TBX3 ZI, pe care mi-a recomandat sa le incep imediat, iar analizele (BTSH, FT3) sa le fac oricand in decurs de trei saptamani, cand ma asteapta la control. E firesc sa incep tratamentul inainte de analize? Nu vor influenta medicamentele rezultatul analizelor? Voi reusi sa ma ingras in urma acestui tratament? (sunt ingrozitor de slaba, obosita,agitata, nervoasa, iar senzatia de sufocare e teribil de suparatoare). Vor inceta aceste simptome? In afara senzatiei de sufocare, de presiune in zona gatului, ragusesc usor. E din aceeasi cauza, sau e boala profesionala? (sunt profesor, vorbesc mult, iar praful de creta e o constatnta in viata mea).
Va multumesc pentru rabdare,

Regret greselile de continut stiintific, nu cunosc termenii specifici terminologiei medicale aferente acestei afectiuni. Ce ar mai fi de spus este ca, din datele mele, nu am rude care sa sufere de afectiuni ale glandei tiroide, iar ca istoric medical in ceea ce ma priveste, pot adauga o hipoglicemie functionala si trei pareze faciale cu cauza necunoscuta, pe care le-am suferit intre 19 si 25 de ani: prima pareza la 19 ani, a durat un an si opt luni, ultima la 25 de ani a durat 8 luni, pentru toate trei parezele am luat ca tratament de lunga durata diclofenac, indometacin, stricnina, dexametazona,si altele, pe care nu mi le mai amintesc…Inaintea primei pareze, insa, aveam acceleasi simptome ca acum, dar la Galati, unde locuiam atunci, medicii nu au considerat necesara o astfel de interpretare medicala.
Astazi, la Buzau, mi s-a pus acest diagnostic.
Desi recunoscatoare, cel mai teama imi este de un diagnostic gresit si un tratament la fel. Nu pot sa uit cand, in perioada parezelor, tremurul mainilor imi era tratat inutil cu Rivotril.
Cu speranta unui raspuns, va multumesc pentru aceasta sansa.

Raspuns:

– unele dintre simptomele dvs sugereaza o afectiune tiroidiana; pierderea in greutate cu pastrarea apetitului, agitatia, nervozitatea pot fi cauzate de o hipertiroidie, dar este important de stiut ca sunt intalnite si in multe alte afectiuni, inclusiv suprasolicitarea nervoasa; de aceea nu sunt de acord cu decizia endocrinologului de a incepe tratamentul inainte de a confirma prin analize de laborator excesul de hormoni tiroidieni (hipertiroidia);

– inainte de a incepe orice tratament de acest tip se recomanda masurarea nivelului TSH si FT4 (freeT4), nu FT3 (freeT3); aceste analize vor arata daca este intr-adevar prezenta hipertiroidia, si, daca da, gradul de severitate; palaparea tiroidei nu inlocuieste in nicio situatie analizele de laborator; indicatia de a face analizele de sange oricand in decurs de 3 saptamani dupa inceperea tratamentului nu are, in opinia mea, niciun sens si nu ajuta la lamurirea problemei;

– daca hipertiroida se confirma, trebuie stabilita cauza ei; la varsta dvs, cea mai frecventa cauza este boala Basedow-Graves, care, in multe cazuri, asociaza si o forma de afectare oculara; daca va regasiti in aceasta situatie poate fi necesara si opinia unui oftalmolog cu experienta in oftalmopatia Graves; daca este necesar, prezenta bolii Basedow-Graves se poate confirma prin masurarea nivelului TRAb, anticorpi specifici care se intalnesc in titru crescut in aceasta afectiune;

– raguseala si,  probabil, presiunea in zona gatului nu au legatura cu tiroida;

– ca sa va raspund la intrebare: da, starea dvs se poate ameliora in urma tratamentului, cu conditia ca hipertiroidia sa fie cauza; iar diagnosticul trebuia stabilit urmand pasii de mai sus, sub indrumarea unui endocrinolog competent;

Dr. Claudiu Ţupea

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.